Jak zamontować worek treningowy w domu?

Jak zamontować worek treningowy w domu?

Amatorzy sportów walki, którzy zamierzają ćwiczyć w domu, stają przed wyzwaniem, jakim jest powieszenie worka treningowego. Wybór konkretnego rozwiązania powinniśmy uzależnić od tego, jak dużo mamy przestrzeni i jak często będziemy obijać worek. Przedstawiamy trzy możliwości zainstalowania worka treningowego w warunkach domowych.

Przy każdym sporcie walki, który wymaga zadawania ciosów, konieczne są rękawice i worek treningowy. Czy nie da się obejść bez worka? Zdaniem specjalisty z serwisu ogłoszeniowego ze sprzętem sportowym Pricelesso jest to bardzo trudne: – Nie należy do rzadkości opinia, że przy wschodnich sztukach walki, takich jak karate, można wyprowadzać uderzenia w powietrze. To prawda: technika walki z cieniem jest dość powszechna. Jednak w praktyce nic nie zastąpi kontaktu z workiem: uderzenia budują kondycję i siłę, pozwalają oswoić się z oporem materii i zbadać wytrzymałość własnego ciała. Dlatego tak ważne jest, aby nawet w czasie treningów w domu dysponować odpowiednim workiem. Poza tym możliwość obijania pięściami przedmiotu, który imituje przeciwnika, wyzwala dodatkową motywację do treningu.

Jak podwiesić worek treningowy do sufitu?

Instalacja jest banalnie prosta. Wystarczy wywiercić otwory w suficie, zainstalować w nich kołki rozporowe i przykręcić do stalową płytkę z uchem i okrętką (lub krętlikiem). Jeżeli nawet nie mamy swojego sprzętu, to bez problemu znajdziemy wiertarkę udarową w ofercie każdej wypożyczalni elektronarzędzi. Zamiast popularnych kołków plastikowych warto użyć metalowych dybli, które mają większą siłę mocowania i nie wypadną nawet przy dużym obciążeniu worka.

Największym problemem przy instalacji worka może być sam sufit. Jeżeli w pomieszczeniu znajduje się tzw. sufit podwieszany z płyt gipsowo-kartonowych, to zamocowanie haka będzie dość skomplikowane. Będziemy musieli wyciąć otwór w płycie, aby dotrzeć do żelbetowego stropu. Jeżeli nie mamy doświadczenia w takich operacjach, to zachodzi duże prawdopodobieństwo, że uszkodzimy konstrukcję podwieszenia. W takiej sytuacji o wiele bezpieczniejszym rozwiązaniem będzie wysięgnik mocowany na ścianie.

Ramię do worka bokserskiego mocowane na ścianę

Gdy sufit w pomieszczeniu treningowym nie nadaje się do zamocowania haka, dobrą alternatywą może być montowany na ścianie wysięgnik. To rozwiązanie jest droższe i nieco mniej ergonomiczne od haka sufitowego. Teoretycznie wysięgnik jest tak długi, że zawieszony na nim worek treningowy będzie dostępny ze wszystkich stron. W praktyce ustawienie się pomiędzy ścianą a workiem jest mało komfortowe: brakuje miejsca na odskok i swobodną pracę nóg.

Zaletą wysięgnika jest to, że możemy go zainstalować w każdym pomieszczeniu. Ponadto może on służyć nie tylko do podwieszania worka, ale pozwala także (o ile wybraliśmy odpowiedni model) zamontować drążek do podciągania.

3w1, czyli stacja treningowa

Jeżeli nie chcemy nawiercać ścian lub sufitu, ale poważnie traktujemy trening, powinniśmy rozważyć zakup stacji treningowej. Zazwyczaj tego typu konstrukcje oferują poręcz do podciągania i uchwyty do dipów (pompek na poręczach), a bardziej rozbudowane egzemplarze również uchwyty do podnoszenia nóg (wznosy nóg do pozycji L). Jeżeli wybierzemy odpowiednio solidną konstrukcję, to bez trudu powiesimy na niej również worek treningowy.

Stacja treningowa będzie doskonałym rozwiązaniem dla osób ćwiczących sztuki walki, ale też do treningu siłowego i wytrzymałościowego. Mogą z niej korzystać amatorzy ćwiczeń fitness i kalisteniki oraz osoby w trakcie rehabilitacji po urazach i operacjach.

Nie każdy worek treningowy wymaga podwieszenia

Poza workami podwieszanymi powszechnie stosowane są stojące worki treningowe. Są one uniwersalnym przyrządem do treningu bokserskiego, ale także dla osób uprawiających wschodnie sztuki walki. Doskonale nadają się do uderzania stopami, kolanami i pięściami. Ich wysokość, sięgająca około 2 m, pozwala na wyprowadzenie wszystkich typów uderzeń i kopnięć, niezależnie od wzrostu trenującej osoby.

Bardzo interesującą propozycją są stojące worki anatomiczne: na solidnej podstawie (możliwość dociążenia piaskiem lub wodą) umieszczony jest męski tors z głową. W talii manekina, a także na połączeniu torsu i podstawy zamontowane są odpowiednio mocne sprężyny, które pozwalają naśladować bezwład i motorykę ludzkiego ciała. Sam manekin wykonany jest z elastycznego tworzywa, które przyjmuje uderzenia podobnie do ludzkiego ciała. W efekcie trening jest znacznie bardziej zbliżony do prawdziwej walki niż obijanie klasycznego worka treningowego.

Boksowanie w piwnicy i na strychu

Jeżeli nie mamy innej możliwości, to worek można zainstalować w mieszkaniu – w sypialni czy innym pomieszczeniu, które zapewnia minimum przestrzeni potrzebnej do ćwiczeń. Oczywiście znacznie lepszymi opcjami są osobne pomieszczenia, np. dobrze wentylowana piwnica lub poddasze. W tym drugim przypadku będziemy mogli łatwo podwiesić worek treningowy do krokwi i bez trudu zamontować drążek do podciągania.

Najlepszym miejscem do powieszenia worka i treningu bokserskiego są te pomieszczenia, w których możemy pozostawić sprzęt. Każdorazowe zdejmowanie i zakładanie worka przed treningiem jest mało komfortowe. Przymus rozkładania i chowania sprzętu może działać zniechęcająco, szczególnie na osoby ćwiczące amatorsko.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments